Brev:
Skemad - hvad er næste skridt?
3. august 2016
Alder:
7 mdr.
Skemad - hvad er næste skridt?
Hej Helen.
Emil bliver 7 måneder om ca en uge. Jeg har siden han var 6 måneder givet ham grød og mos. Dog er han ikke helt pjattet med det, men han spiser mellem 1/2-1 dl pr måltid (frokost og aftensmad). Den sidste uges tid har jeg forsøgt at give ham morgenmad i form af blendet havregrød eller øllebrød med masser af frugtmos på, men han vil under ingen omstændigheder spise det. Så hvad er næste skridt?
Hans dagsrytme er på nuværende tidspunkt:
Vågner omkring kl 7.
Forsøger at give ham morgenmad kl 8.00 ca, men afviser.
Ammes i stedet for - gerne to gange inden første lur
Sover lur fra ca 9-9-30 til kl 12-12.30
kl 12.30 spiser han som oftest grød (Sempers, da han ikke vil spise hjemmelavet grød)
Ammes 13.15 ca
Smager på lidt frugt, melon, jordbær, banan, mango, og tygger i skorper
Ammes igen inden 2. lur
Sover 2. lur kl 15-16.30
Ammes igen kl 16.45 ca
kl.17.30-17.45 spiser grøntsagsmos
Ammes kl 19 ca
Ammes og puttes kl 19.30-20.00
Ammes omkring midnat
Ammes igen ved 2-3 tiden
Ammes igen ved 5.30 tiden
Jeg forsøger at give ham sutten i løbet af natten, men hvis det ikke virker ligger jeg ham til brystet. Det er ikke altid at han spiser særligt meget, men søger mere trygheden tror jeg.
Om dagen er han meget interesseret i hvad vi og hans storebror spiser og rækker ud efter det, og får til aftenmåltidet også en agurk, kogt gulerod/kartoffel til at gnave i ved siden af.
Må han gerne få vores mad blendet, hvis det ikke er for salt? Som fx. wok, boller i karry med ris, spaghetti kødsovs osv?
Hvad kan jeg gøre for at han kommer mere igang med skemaden? Kan jeg tilbyde ham flere/andre mellemmåltider?
Han er en glad, energisk og nysgerrig lille fyr, som har det meget godt og tager fint på. Han vejer omkring de 9 kg tror jeg og er 72 cm høj, så det er ikke fordi han står og mangler noget.
Men på et eller andet tidspunkt skal han jo til at få mere skemad indenbords :-/ En ting jeg selv har tænkt på, er om det er fordi han ikke altid er sulten nok til måltiderne. Jeg har bare en udfordring i at jeg skal hente og aflevere min store søn i daginstitution inden for en fast tid - ihvertfald om morgenen, så jeg har ikke oceaner af tid til at vente på at sulten melder sig - især ikke morgenen.
Med venlige hilsner
Maria